Odkryj sekrety motywacji

Najlepsi trenerzy świata przykładają ogromną wagę do psychologii w sporcie. Wiedzą, że takie rzeczy jak np. przygotowanie mentalne zawodników, czy nastawienie do zawodów to elementy których nie można zostawić przypadkowi. W profesjonalnym sporcie korzysta się z wielu sposobów i metod motywacji, ale czy są one dostępne tylko wybranym? Poznaj niektóre sekrety motywacji.

Absolutnie nie! Ale zacznijmy od początku. Eksperci uważają, że istnieją dwa główne rodzaje motywacji. Pierwsza opiera się o ego. Uprawiamy sport ponieważ chcemy być najlepsi. Nasza motywacja spada zawsze, gdy tylko nasze wyniki są po niżej oczekiwań, lub gdy przez dłuższy czas nie osiągamy rezultatów, które sami uważamy za zadowalające. Motywacja spada też w momencie, gdy mimo dobrych wyników, nie jesteśmy za nie odpowiednio nagradzani. Świetnym przykładem tego rodzaju motywacji jest Cristiano Ronaldo. Piłkarz, którzy talentem i umiejętnościami o lata świetlne wyprzedza 99% piłkarzy na świecie przez wielu dziennikarzy wciąż stawiany jest w cieniu Leo Messiego.

Drugi rodzaj motywacji polega na orientacji na zadanie. Uprawiamy sport dla własnej satysfakcji. Ćwiczymy, ponieważ to lubimy. Poprawiamy swoje wyniki, ale najważniejszy jest trening sam w sobie. Taka motywacja popycha nas do pokonywania kolejnych barier i co ważne, gdy posiadamy ten rodzaj motywacji nie załamią nas nie powodzenia. Ćwicząc dla siebie zawsze mamy czas na to, by coś poprawić, ulepszyć, albo po prostu zmienić.

Istnieje też, niewielkie ale jednak, prawdopodobieństwo, że posiadasz oba te rodzaje motywacji. Wtedy istnieje olbrzymia szansa na to, że będziesz odnosił wielkie sukcesy. Nie tylko w sporcie, ale również w życiu prywatnym.

Ok. Wiecie już co to motywacja i jak można ją klasyfikować, ale większość z Was z pewnością zastanawia się w jaki sposób motywować się do ćwiczeń.

Po pierwsze, wyznaczaj cele.

Wyznaczanie celów jest niezwykle potężną techniką, która może przynieść zamierzone efekty w postaci dobrych wyników i stałej, wysokiej motywacji. Aby wiedzieć, co chcesz osiągnąć, powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, na czym musisz się skupić i co nam w tym przeszkadza.

Jeżeli rozpoczynamy trening biegania, pływania lub inny pamiętajmy o kilku ważnych zasadach:

  • dostosuj tempo pod siebie,
  • nagradzaj się za dobre wyniki,
  • wyznaczaj realistyczne cele,
  • zachowaj notatki ze swoich trening i zaplanowanych celów,
  • nie obwiniaj się po porażce,
  • znajdź kogoś, z kim mógłbyś trenować

Najczęściej spotykanym czynnikiem demotywacyjnym jest myśl w rodzaju takiej jak ta:

“Mam świadomość tego jak zwiększyć swoją sprawność fizyczną oraz motywację, ale nie wiem jak się za to zabrać”.

Brzmi znajomo? Jeśli tak, to musisz zacząć się motywować w najprostszy sposób, czyli… zacząć określać cele do realizacji. Przez ustalenie celów możesz osiągnąć więcej, poprawić wydajność, jakość treningu, zwiększyć motywację do osiągania kolejnych celów oraz zwiększyć swoje ego.

Od razu bardzo ważna rzecz. Pamiętaj, żeby po osiągnięciu celu, nie wyznaczać od razu kolejnego. Powinno minąć kilka tygodni, może nawet miesięcy nim znów postawisz przed sobą kolejne wyzwanie. Naciesz się swoim sukcesem. Jeżeli zaś nie osiągnąłeś swojego celu, nie załamuj się. Miej jednak pewność, że wyciągnąłeś lub wyciągniesz z tego wnioski. Narzędziem do analizy powinny być notatki o których wspomniałem wcześniej. Do tego świetnie może posłużyć nasza aplikacja. Dodając komentarze do swoich aktywności będziesz doskonale wiedział jak ci szło podczas treningów i co możesz poprawić.

Jeżeli nie dotarłeś do wyznaczonego celu, możliwe, że:

  • nie starałeś się wystarczająco,
  • Twoja technika była zła i wymaga poprawy,
  • nie obrałeś realnych celów

Wykorzystaj te informacje, aby odpowiednio dostosować kolejny cel lub ustawić różne cele do zdobycia nowych umiejętności oraz zbudowania wytrzymałości. Pamiętaj, że nieosiągnięty cel może nieść za sobą ogromne pozytywy w postaci bagażu doświadczeń. W perspektywie długofalowej to tylko przegrana bitwa. Cała wojna o formę jeszcze przed tobą.

Po sukcesie oraz wspomnianym odpoczynku przejdź do wyznaczenia kolejnych celów. Zwróć uwagę na kilka istotnych rzeczy.

  • Jeśli cel był zbyt łatwy do osiągnięcia, wyznacz sobie cel o poziom wyżej.
  • Jeśli osiągnięcie celu trwało zbyt długo, ustaw kolejny o poziom niżej.
  • Jeżeli osiągnięcie celu oznaczało robienie ciągle tych samych rzeczy, zmień cel.
  • Jeżeli podczas realizacji celu, odnotowałeś deficyt w swoich umiejętnościach, wyznacz cel naprawczy.

Pamiętaj też, że cele zmieniają się wraz z Twoim dojrzewaniem. Zmienia się nie tylko ciało, ale i osobowość. Dostosuj cel do swojej osobowości.

I jeszcze jedno, już na sam koniec. Ustawianie priorytetów nie powinno być celem samym w sobie, a środkiem do celu. Jeżeli nowe cele nie przynoszą Ci radości i dumy – zmień je. Warunkiem koniecznym do osiągnięcia pełnego zadowolenia powinna być radość i satysfakcja z dokonywanych osiągnięć.

  • Katarzyna Dębska via Facebook

    Idealny artykuł dla mnie :)

  • http://www.facebook.com/ruszamysiepl ruszamysie via Facebook

    Katarzyna Dębska miejmy nadzieje, że Ci się przyda :)

  • Piotrek

    fajne porady, mnie czeka właśnie „cofnięcie” się do podstaw, plan niewykonany

  • Pingback: Przyszłość fitness to technologia - Blog.RuszamySie.pl()