Blog.RuszamySie.pl

Woda mineralna. Zdrowa czy nie zdrowa? Jaką pić najlepiej i w jakiej ilości?

Dodał: 23 kwietnia 2012 42 komentarzy

Wiele słyszy się o tym, że kiedy jesteśmy spragnieni, lepiej jest sięgnąć po wodę niż inny, często słodki napój, że powinno się jej pić przynajmniej 1,5 – 2 litrów dziennie itd.

Dlaczego akurat 2 litry? Otóż tyle płynów mniej więcej nasz organizm traci każdego dnia wraz z potem, kałem, moczem itd. Oczywiście zależy to od indywidualnego trybu życia, wzrostu, wagi oraz aktywności fizycznej. Ponadto, woda pełni w naszym organizmie kilka ważnych funkcji, m.in. transportuje składniki odżywcze, pomaga w regulacji temperatury ciała, wypłukuje toksyny itd. Ważne jest również w jaki sposób pijemy wodę, mianowicie powinniśmy ją pić małymi łykami w ciągu całego dnia, najlepiej popijać wtedy zanim jeszcze poczujemy pragnienie, powinno więc stać się to naszym nawykiem również podczas treningu; tylko wtedy zapewnimy naszemu organizmowi optymalne nawodnienie.

Powinniśmy również rozróżnić jakie wody są dostępne na rynku. Zazwyczaj możemy spotkać wody mineralne, źródlane oraz stołowe. Te pierwsze są wodami naturalnymi, które są wzbogacone o różnego rodzaju minerały i inne składniki w postaci jonów. Wśród wód mineralnych, ze względu na stopień nasycenia solami mineralnymi, możemy wyróżnić wody niskozmineralizowane (do 500 mg/l – Kropla Beskidu, Żywiec Zdrój, Górska Natura,), średniozmineralizowane (501-1500 mg/l – Aqua Minerale, Cisowianka, Kinga Pienińska, Nałęczowianka) oraz wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/l – Krynica Minerale, Muszyna Zdrój, Muszynianka, Piwniczanka).

Człowiek prowadzący mało aktywny tryb życia, wykonujący np. pracę siedzącą, wystarczy gdy będzie pił nisko – ewentualnie – średniozmineralizowaną wodę. Jednak osoby uprawiające sport (przynajmniej godzinę dziennie), lepiej gdy: po pierwsze będą piły więcej niż 2 l. wody dziennie oraz gdy będzie to woda wysokozmineralizowana. Nawet woda wysokozmineralizowana nie zawsze jest w stanie dostarczyć nam wszystkich potrzebnych składników mineralnych, które tracimy wraz z potem; osobom, uprawiającym sport wyczynowo oraz takim ,które wykonują dość intensywne treningi polecamy wspomagać się napojami izotonicznymi (o napojach izotonicznych innym razem ;)) Kolejnym rodzajem wód są wody źródlane, często „udające” wody mineralne. Charakteryzują się bardzo niską ilością składników mineralnych, można więc powiedzieć, że większość wód niskozmineralizowanych to wody źródlane. O wodach stołowych można inaczej powiedzieć, że są wodami mineralizowanymi ponieważ powstają przez dodanie do zwykłej wody źródlanej minerałów.

Gazowana czy niegazowana? To zależy od gustów i upodobań smakowych. Znam osoby, którym zwyczajnie nie smakuje woda niegazowana, chyba że po dodaniu do niej np. cytryny. O ile nie jest to niewskazane problemami gastrycznymi, można pić wodę gazowaną. Ostatnio mówi się nawet o tym, że podczas treningu lepiej jest pić wodę takową ponieważ nasila wytwarzanie moczu, z którym wydalane są toksyny.

Podsumowując:

  • pijmy przynajmniej 2 litry wody dziennie;

  • dbajmy o to aby picie wody stało się naszym nawykiem, pijmy ją małymi łykami w ciągu dnia w taki sposób aby nie doprowadzić do uczucia pragnienia;

  • wybierając wodę zwracajmy uwagę na ilość składników mineralnych w niej zawartych;

Jaką wodę Wy najczęściej pijecie? Czym sugerujecie się podczas jej wyboru? Jaka najbardziej Wam smakuje?

Joanna Grondys

Partnerzy

Zdrowy styl życia - Fit.pl Wydawnictwo Buk Rower Spis blogów fitness Zdrowa żywność Paweł Biega - blog o bieganiu

Zaloguj się Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj

Nie masz u nas konta? Zarejestruj się i pochwal się swoim osiągnięciami!

Przeczytaj poprzedni wpis:
161848180328403767_5VonhBgn_c
Jak dbać o własny kręgosłup?

Któż z nas nigdy nie narzekał na bóle kręgosłupa? W dzisiejszych czasach niezależnie od wieku, płci i stopnia sprawności fizycznej,...

Zamknij