Rethink your drink, czyli poziom cukru w napojach

aCzęsto jesteśmy mamieni opisami na opakowaniach wszelkich produktów spożywczych. Łatwo dajemy się zwieść efektownym stemplem w stylu: “Nie zawiera cukru”, albo “nie zawiera konserwantów”. Prawda jest taka, że tylko woda nie zawiera cukru i jest w 100% zdrowa.
Poziom cukru w napojach przeważnie jest bardzo wysoki. Tak wysoki, że ciężko to sobie wyobrazić.

Ile cukru jest w końcu w stanie pomieścić 2-litrowa butelka coli? Sporo, naprawdę sporo. Dokładnie 42,5 łyżeczki. Nawet jeżeli podzielimy to na 10 szklanek, to trzeba przyznać, że 4,2 łyżeczki cukru jest niezłym hardkorem.
Chcieliśmy napisać, że największy konkurent Coca-Coli, Pepsi jest zdrowszym odpowiednikiem, ale nic z tego. Oba napoje dzieli jedynie pół łyżeczki cukru. Kiedy przeglądaliśmy zawartości odżywcze poszczególnych napojów, wydawało nam się, że tych wyników nic nie przebije. Wtedy dostrzegliśmy wynik Mirindy – 55 łyżeczek cukru.
Jeszcze do niedawna sądziliśmy, że wszystko jest dla ludzi, jednak od tej pory zmieniamy zdanie w tej kwestii.

Złe wiadomości mamy również dla tych, którzy są fanami energetyków typu Tiger, Red Bull etc…
Każda taka puszka to zastrzyk co najmniej 4-5 łyżeczek cukru. Identyczny wynik osiągnęła puszkowana Nestea o smaku brzoskwiniowym. Prawdziwe załamanie ogarnęło nas, gdy odkryliśmy zawartość cukru w jednym z napojów Cappy. W jednym litrze znajduje się ok. 26 łyżeczek cukru, więc tak naprawdę mamy wicelidera zawartości cukru w napoju.

Przerażający jest fakt, że Ministerstwo Zdrowia pozwala na to, aby takie napoje były dopuszczane do sprzedaży. Jest to oczywisty atak na zdrowie każdego człowieka. Nie każdy niestety czyta to co jest na opakowaniu, poza tym wykresy liczbowe mogą nie oddziaływać tak jak piękny i czytelny napis: “Nie zawiera cukru”.
5-6 łyżeczek cukru znajduje się nawet w napojach typu Kubuś czy Pysio (mała butelka 0,3 l). Odbiorcami tych napojów są przede wszystkim dzieci, dlatego tak bardzo zaniepokoiły nas tak wysokie zawartości cukru.

Jak sobie z tym radzić? Sposobów jest kilka. Po pierwsze pijmy duże ilości wody, po drugie, jeżeli chcemy zaaplikować sobie dużą dawkę witamin, kupmy ulubione owoce i zmiksujmy je. Taki wyciskany sok jest prawdziwą bombą witaminową, do tego jest naprawdę smaczny i bardzo szybko zabija uczucie pragnienia. Pamiętajcie, że robicie to dla swojego zdrowia.

  • Stop

    Woda nie jest zdrowa gdyż zawiera fluor który jest trucizną. Nawet ta butelkowana.

  • http://michalbiega.pl Michał

    Skoro woda jest niezdrowa, to co jest zdrowe? Nie przesadzajmy, przecież nie każdy może mieć studnie głębinową w domu :)
    Ciekawy tekst. Mnie najbardziej zasmuciła informacja o Kubusiu. Czy te cukry to na pewno dodatek czy może jednak choć częściowo są naturalne (z owoców i warzyw)?

    • https://​plus​.google​.com/​u​/​0​/104644177590497096000 Przemysław Śmit

      Zawsze trzeba zachowac umiar. A co do Kubusia… Coz, z reguly jest zle :/

  • piotrek

    a konkurs z ksiązkami dalej nie rozstrzygnięty..

  • http://www.najtanszysport.pl/ Dammy

    Nie warto popadać w paranoję, ale rzeczywiście większość napojów gazowanych aż kipi od cukru. Ja ich unikam już od pewnego czasu i czuję się świetnie ;)

  • http://www.bzzzworks.com Eliza

    Na dokładkę dorzucam linka do infografiki o zawartości cukru w napojach:

    http://www.bzzzworks.com/images/infographics/ile_cukru_w_napojach.png