Ile wody powinniśmy pić każdego dnia?

picie-wodyNa to pytanie ciężko jednoznacznie odpowiedzieć. Mówi się jednak, że picie to jest życie. I coś w tym jest.

Wydaje się, że najlepszą odpowiedzią na tytułowe pytanie będzie… tyle na ile masz ochotę. Media czy firmy produkujące wodę starają nam się wmówić, że koniecznie musimy pić 7-8 szklanek wody dziennie. No tak, ale jak duża ma być szklanka? 0,2 litra, 0,3 litra?

Innymi słowy, ciężko o jednoznaczną ocenę. Dla jednej osoby wystarczającą ilością może być 5 szklanek, a ktoś inny wypije siedem i będzie mu mało. To ile należałoby „wytrąbić” zależy od kilku czynników:

1. Aktywność fizyczna – to oczywiste, im więcej i intensywniej ćwiczysz, tym więcej wody potrzebujesz;

2. Pogoda – ilość potrzebnej nam wody zależy również od warunków atmosferycznych. W ciepłe i wilgotne dni więcej się pocimy niż w te chłodne. Przekłada się to na zapotrzebowanie organizmu na płyny;

3. Wysokość na jakiej się znajdujesz - wysokość powyżej 2500 metrów nad poziomem morza prowadzi do przyspieszonego oddechu i szybszej utraty sił. To z kolei może kierować do większego „spożywania” zawartych w naszym organizmie rezerw;

4. Stan zdrowia - kobiety karmiące piersią potrzebują większej ilości płynów, by pozostać odpowiednio nawodnionym.

Warto w tym miejscu dodać, iż ogólne zalecenia dla kobiet co do spożycia płynów zawartych we wszystkich spożywanych produktach oraz napojach wynosi 2,7 litra ,zaś u mężczyzn 3,7 litra.

Należy przy tym pamiętać, że około 20% wody pochodzi ze spożywanych produktów w ciągu dnia, także nie musimy spożywać wyżej wymienionych ilości wody.

Niektórzy martwią się, że przy dużej ilości picia będziemy musieli często biegać do toalety. Z początku tak może być, jednak po 2-3 tygodniach nasz pęcherz się przywyknie do nowej sytuacji. Zresztą wizyta w toalecie co 2-3 h uznawana jest za coś normalnego i nie należy robić z tego problemu.

I jeszcze jedna ważna sprawa. Pamiętajcie, że istotne jest to co pijemy. Oczywiście najlepszym źródłem jest woda bogata w minerały. Poza tym można sięgać po mleko, herbatę, soki ze świeżych owoców czy warzyw. Unikać należy słodzonych napojów i napojów gazowanych, które są źródłem dużej ilości węglowodanów, a tego w naszej codziennej, zdrowej diecie nam nie potrzeba. No i alkohol czy napoje kofeinowe, choć te ostatnie nie zawsze. One powodują szybszą utratę wody z organizmu i wypłukują witaminy, także i tego rodzaju płynów powinniśmy się wystrzegać.

  • http://zmienicsiebie.blogger.com Katka

    Hmmm … Ja piję około 2 litrów dziennie wody, czyli chyba będę musiała jeszcze troszke zwiększyć.

  • Krisu

    Piwo jest zdrowe. Albo inaczej – są zdrowe piwa :) Np. piwo pszeniczne jest jak najbardziej wskazane np. po treningu.

  • http://lifeislife.pl lifeislife.pl

    Przyjmuje się, że tak pi razy drzwi te 2l wody powinny być wypite. Ale ważne by ta woda była zmineralizowana. „zwykła”, jeśli można tak powiedzieć, woda może wypłukiwać minerały. Podobnie, jak kawa.
    Polecamy w tym względzie artykuł: http://lifeislife.pl/woda-mineralna/

  • julietta

    ja staram się kłaść nacisk na jakość wody, którą piję. Wypijam jej naprawdę dużo, dlatego zwykle wybieram wysoko zmineralizowaną piwniczankę, która ma dużą zawartość minerałów :) kiedyś miałam problem i musiałam sie zmuszać do wypijania 2litrów wody dziennie, ale pomogło mi dodawanie do niej cytryny i mięty :)