Blog.RuszamySie.pl

10 pomysłów na zdrowe śniadanie

Dodał: 03 lipca 2012 54 komentarzy

Jak już powszechnie wiadomo, śniadanie to najważniejszy posiłek dnia; niemal każdy to wie, ale niestety nie każdy codziennie je pełnowartościowe śniadanie. Zazwyczaj wstajemy na ostatnią chwilę i czasu starcza nam tylko na szybką kawę. Śniadanie powinno być konkretne i dostarczać odpowiednich składników, które dadzą nam sporą dawkę energii. Jeżeli pominiemy tak ważny posiłek jakim jest śniadanie to wolniej myślimy, jesteśmy mniej wydajni w pracy, ospali, rozdrażnieni i zwyczajnie nie mamy siły stawiać czoła trudnym zadaniom. Co więcej, kiedy nie jadamy śniadań, spowalnia się nasz metabolizm! Śniadanie powinno stanowić około 30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego i większą jego część powinny stanowić węglowodany (oczywiście te złożone). My oczywiście zachęcamy do jedzenia śniadań, a poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na te pyszne, zdrowe i szybkie, może to zachęci Was aby wstać rano kilkanaście minut wcześniej.

Műsli z jogurtem naturalnym lub chudym mlekiem

Nie polecamy műsli typu „chrunchy”, ponieważ zawiera sporą ilość cukru. Najlepsze będzie to najbardziej naturalne z pełnoziarnistymi płatkami, suszonymi owocami, orzechami, otrębami. Dla urozmaicenia możemy dodać świeże owoce, np. śliwki, truskawki, morele. Tak przygotowane műsli zalewamy chudym mlekiem lub jogurtem naturalnym. Jest to propozycja śniadania dla śpiochów i leniuchów – łatwe, szybkie i zdrowe.

Naleśniki

Wbrew pozorom, naleśniki wcale nie muszą być bardzo kaloryczne, o ile są odpowiednio przygotowane. Otóż naleśniki w wersji light smażymy na minimalnej ilości tłuszczu (tutaj przyda się spray do oliwy lub pędzelek do smarowania patelni). Ciasto wykonujemy w ten sam sposób co tradycyjne naleśniki, z tą jednak różnicą, że zamiast mąki pszennej dodajemy razową oraz 2 – 3 łyżki otrąb. Takie naleśniki możemy podać z chudym twarogiem i zmiksowanymi lub całymi owocami, np. truskawkami czy jagodami.

Tost pełnoziarnisty i jajko sadzone

Tosty zrobimy z pełnoziarnistego chleba, w opiekaczu lub w tosterze (takim co grzanki wyskakują) ;) Jajko sadzone smażymy na niewielkiej ilości tłuszczu i dla smaku posypujemy szczypiorkiem. Polecam takie śniadanie połączyć z warzywami, pomidorem, papryką, dobrze komponuje się także z ciemnymi oliwkami.

Placuszki otrębowe

Otręby to naprawdę świetna sprawa, zwłaszcza na śniadanie. Przyspieszają procesy trawiennie i dają uczucie sytości na długo. Takie placki otrębowe są bardzo proste w przygotowaniu. Potrzebne nam będzie 1 jajko, 2 łyżki otrębów owsianych, 1 łyżka otrębów pszennych, 1 łyżka serka homogenizowanego 0% tłuszczu. Mieszamy wszystko razem i tak przygotowaną masę wykładamy łyżką na patelnię, smażymy z obu stron. Możemy jeść takie placki zarówno na słodko, np. z dżemem lub troszeczkę inaczej – z pastą z łososia.

Omlet

Jeżeli połączymy jajka z odpowiednimi dodatkami i oczywiście usmażymy na minimalnej ilości tłuszczu, to będzie super śniadanie. Przygotowujemy masę jajeczną, wylewamy na patelnię i… tu dodajemy tak naprawdę co tylko chcemy. Może to być szpinak, pomidory, szczypior, cukinię szparagi i wiele innych warzyw.

Kanapka grillowana


Bułkę lub inne pieczywo koniecznie pełnoziarniste, smarujemy zamiast masłem, serkiem śmietankowym 0% tłuszczu, przekładamy np. cukinią, papryką, rukolą, chudą wędliną itp., dodajemy zioła lub inne ulubione przyprawy po czym grillujemy na specjalnej patelni lub w opiekaczu. Palce lizać!

Tosty francuskie z owocami

Mieszamy 3 łyżki mleka, jajko i szczyptę cynamonu, w tak przygotowanej masie maczamy pełnoziarniste pieczywo, najlepiej tostowe i smażymy z obu stron na patelni. Tak naprawdę tosty francuskie można jeść na kilka sposobów, ale ja polecam z miodem lub dżemem oraz z  owocami, zwłaszcza, że teraz mamy sezon na pyszne truskawki, a już niedługo pojawią się jagody.

Ryż brązowy z owocami

Minusem brązowego ryżu jest to, że dość długo się gotuje (30 minut), co nie jest zachęcające w przypadku śniadania. Chociaż ostatnio w sklepie znalazłam ryż brązowy w 10 minut, nie pamiętam jakiej firmy, ale był równie smaczny jak ten w 30 minut. Możemy również ugotować go dzień wcześniej wieczorem.  A więc ugotowany już ryż brązowy zalewamy chudym mlekiem, ilość mleka zależy od upodobań, ja jednak lubię tyle aby przygotowane danie nie było zbyt rzadkie. Dodajemy ulubione owoce np. banany, morele. Dużo węglowodanów, odpowiednia ilość białka, dużo witamin, mało tłuszczu, czyli tak jak powinno być!

Razowe muffiny z otrębami

Potrzebujemy 1 i ¼  szklanki mąki pszennej razowej, ½ szklanki płatków owsianych, 1/3 szklanki otrębów pszennych, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, 1 jako, szczyptę soli, 1 łyżeczka cynamonu, ½ szklanki mleka, ½ szklanki jabłek startych na tarce, 3 łyżki oleju słonecznikowego, ¼ szklanki syropu klonowego. Połączyć wszystkie suche składniki, w osobnej misce natomiast wszystkie mokre, następnie wymieszać wszystko ze sobą. Masę wyłożyć do foremek na muffinki i piec w 190° C przez 25 minut. Plusem tych muffinek jest to, że możemy je upiec dzień wcześniej i na następny dzień będą się nadawały świetnie na śniadanie. Wg indywidualnych upodobań możemy je podgrzać i jeść np. z serkiem homogenizowanym.

Bruschetty z pomidorami i jajecznicą

Bułki typu graham opiecz z dwóch stron na patelni z oliwą i ziołami tak aby się przyrumieniły. Po zdjęciu z patelni na wierzch połóż pokrojone w kostkę pomidory. Następnie usmaż jajecznicę z dodatkiem serka śmietankowego i szczypiorka.

Jeżeli chodzi o to co pić do śniadania to nie negujemy kawy, aczkolwiek zamiast niej polecamy zieloną herbatę. Świetna też będzie woda mineralna z dodatkiem listka mięty i cytryny oraz świeżo wyciskane soki owocowe lub warzywne. Ciekawa jestem co Wy najbardziej lubicie jeść na śniadanie, jeżeli w ogóle jecie rano, mam nadzieję, że tak. Podzielcie się swoimi przepisami.

Zdjęcie: cookingontheside.com

Partnerzy

Zdrowy styl życia - Fit.pl Wydawnictwo Buk Rower Spis blogów fitness Zdrowa żywność Paweł Biega - blog o bieganiu

Zaloguj się Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj

Nie masz u nas konta? Zarejestruj się i pochwal się swoim osiągnięciami!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Hulk-Hogan
3 typy dziwnych ludzi na siłowni

Dziwaki są wszędzie. Również na siłowni. Nie nękają ludzi, ani nie obrażają bezpośrednio, ale czasami czujemy się w ich obecności...

Zamknij